Dårligt behandlet

5 grunde til at du bliver dårligt behandlet, og hvad du kan gøre ved det.

 

Dårligt behandlet

 

Hvis du føler at andre behandler dig nedladende eller dårligt, så er der flere grunde til det.

Det kan f.eks være at du føler dig dårligt behandlet:

  • af din partner
  • dine veninder
  • i skolen eller på jobbet
  • af din familie

Det kan være i form af angreb, kritik, manipulation, sarkasme eller skæld ud.

Det er måske fristende at starte med at mene, at det er de andres skyld.

Det kan være du synes, at de er tarvelige, ubehøvlede, sure, negative, dominerende, manipulerende, og hvad vi ellers kan mene om mennesker, der ikke tager hensyn til andre.

Vi møder helt klart mennesker alle vegne, der ikke altid viser medfølelse, eller ikke tager hensyn til andre.

Der findes helt sikkert mennesker der er sure og grove, i tide og utide.

Det kan også være at der decideret er tale om mobning.

 

Og èn ting der også er helt sikker er:

Vi kan desværre ikke ændre på andre – så derfor:

 

“Hvis du bliver behandlet dårligt, 

så skal du selv tage hånd om det,

hvis og når DU har fået nok.

Ellers vil det bare fortsætte.”

 

 

Èn af disse 5 grunde være medvirkende til at det fortsætter: 

Dårligt behandlet

# 1 Det er blevet en vane

Hvorfor har du så ikke allerede ændret den vane – eller hvorfor lader du dig i det hele taget behandle dårligt?

Jeg har mødt både unge og voksne der i årevis har ladet sig behandle nedladende, og dårligt, i deres parforhold, uden at de er stoppet op, og har gjort noget alvorligt ved det.

  • Jeg møder mennesker der i årevis har ladet sig kue af deres voksne børn, og finder sig i det af frygt for ikke at se deres børnebørn mere.
  • Jeg møder både unge og voksne der lader sig behandle dårligt af deres forælde, venner, familie og/eller kammerater og kolleger.
  • Jeg har mødt mænd, der føler sig dårligt behandlet, men bare har givet op, for husfredens skyld
  • Mange tusind mennesker og især kvinder, lever i et forhold med en voldelig partner i årevis.

Det kan desværre gå hen og blive en vane.

Denne vane kan skyldes, at du er vokset op med, at du skulle være den flinke søde og ordentlige pige eller dreng.

Når nogen drillede, slog eller kritiserede dig, så var der ingen der lærte dig, at det ikke var OK, eller hvordan du skulle tackle det.

 

Dine forældre sagde måske:

Ja, de er rigtig dumme, det skal du ikke tage dig af” eller “Bare lad som ingenting – så holder de nok op” eller, “Nå, men hvad mon du selv har gjort?”, eller noget i den stil.

På den måde lærte du ikke at fortælle de andre, at det ikke var OK – du lærte med andre ord at lade stå til.

I og med, at du ikke gjorde noget ved det, så har du bare vænnet dig til, at mennesker indimellem ikke behandler dig, som du fortjener – nemlig med respekt.

Men du har altid ret til at blive behandlet med respekt.

Hvis du ikke stopper den dårlige vane, vil det dræne dit selvværd endnu mere på længere sigt, og har måske allerede gjort det, siden du lader det fortsætte.

 

# 2. Du belønner den der behandler dig dårligt

 

“Du får ret og jeg får fred”

Det kan være du indimellem tænker sådan, eller ligefrem siger det højt.

Det kan også være du gør alt, (pleaser og tier stille) for at gøre personen god igen.

Dette er bare ikke en særlig god strategi – for du belønner en person for en adfærd, som du inderst inde ikke synes er i orden.

Det får ikke personen til at ændre adfærd.

 

# 3 Du vil ikke have uvenner.

Du hader konflikter og tier derfor stille. Du finder dig hellere i nedladende behandling, end at risikere en konflikt.

Du finder dig altså hellere i, at blive dårligt behandlet, end at risikere at blive uvenner med dem der gør dette imod dig.

Indimellem forsvarer du dem måske ligefrem, og forklarer det måske med at:

Nå, ja, hun har det jo heller ikke for nemt“, eller “Hm, jeg tier bare stille, så bliver han da ikke endnu mere tarvelig eller ubehøvlet

Hvis du har det svært med vrede, både andres og din egen, har du ydermere en udfordring.
Jeg kender godt til udfordringen med vrede mennesker, fordi jeg selv følte det var min opgave at gøre dem “ikke-vrede” igen.

 

# 4 Du sætter ikke grænser.

Ingen ved at du føler dig dårligt behandlet, hvis du ikke fortæller dem det. Så længe du giver dem lov, så ændrer de ikke noget.

Det kan være svært at sige fra og sætte grænser, hvis du ikke er vant til det. Det kan skyldes, som ovenfor nævnt, en dårlig vane, eller det kan skyldes dit selvværd.

Hvis du ikke har lært hvad du konkret kan sige, når du bliver dårligt behandlet, så kan det også være rigtig svært, at sætte grænser.

 

# 5 Dit selvværd er for lavt, og du står ikke op for dig selv.

Hvis dit selvværd og selvtillid er lavt, så oplever du dig ikke mere værd, end at du er en man bare må behandle som det passer èn.

Du bliver  så at sige “dørmåtte” for andre, og lader dem træde på dig. Dette kan føre til, at du går rundt som et “offer” i dit eget liv.

 

Træt af at blive dårligt behandlet? 

 

Bliver dårligt behandlet 

STOP DET:

Hvis du ikke længere vil behandles nedladende, og dårligt af andre, så er det på tide at sige STOP.

Hvis du har børn, så vær opmærksom på, at du også er en rollemodel for dine børn. Ser de at du finder dig i at blive behandlet dårligt?

Det vil påvirke dem negativt, både med hensyn til deres tanker om dig, og om hvad mennesker her i livet må finde sig i.

 

Du kan godt selv ændre på vanen med at blive behandlet dårligt:

  • Du skal stille krav, give udtryk for dine forventninger til den anden, sætte grænser.
  • Du kan med fordel lære, at lade de andre have deres følelser, og lade dem selv tage ansvar for deres egen følelsesudbrud.
    Hvis de er sure, negative mm. så er det dybest set deres problem – du er ikke forpligtet til, eller ansvarlig for at ændre deres følelser
  • Respekter dig selv. Lad dig ikke manipulere med, og lad dig ikke træde på.
  • Øv dig i at vise din vrede og utilfredshed på en konstruktiv måde.
  • Øv dig i nogle sætninger, du kan bruge, når du føler dig dårligt behandlet i fremtiden:
  • Her nedenfor er et par eksempler. Dine sætninger afhænger selvfølgelig af, hvad der sker i lige præcis DIN situation.

 

Brug disse sætninger som inspiration:

👍🏻 “Det er muligt du mener det, jeg mener dog noget andet.”

👍🏻 “Jeg har det bestemt ikke OK, med den tone du taler i nu – jeg vil bede dig om at stoppe det”

👍🏻 “Du synes måske det er idiotisk at jeg gør som jeg gør – jeg synes det er det rigtige for mig”

👍🏻 “Når du kalder mig hysterisk, så bliver jeg irriteret. Jeg vil bede dig om ikke at bruge det udtryk mere.”

👍🏻 “Jeg fornemmer du er vred nu. Jeg vil dog ikke give mig alligevel”

👍🏻 “Jeg vil bede dig fortælle mig, hvad det er du gerne vil have i stedet for at råbe, og skælde ud.”

👍🏻 “Lige nu oplever jeg, at mine grænser bliver overtrådt – jeg vil gerne have at du stopper nu”

 

Ingen mennesker, heller ikke du, fortjener at blive behandlet dårligt eller nedladende.

 

Ønsker du hjælp til at lære at sætte grænser og styrke dit selvværd og din selvtillid, så kan jeg hjælpe dig ved hjælp af coaching-samtaler.

Book en gratis afklarende samtale.

Ninna Rosendahl

Kontakt

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *